Η κριτική είναι κάτι που όλοι αντιμετωπίζουμε στη ζωή μας, είτε σε προσωπικό είτε σε επαγγελματικό επίπεδο. Το πώς αντιδρούμε και αντιμετωπίζουμε την κριτική μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ψυχολογία μας και την εξέλιξή μας. Παρακάτω θα βρείτε συμβουλές για να χειριστείτε την κριτική με θετικό τρόπο.
1. Άκου προσεκτικά και χωρίς διακοπές
Όταν κάποιος σας κριτικάρει, είναι σημαντικό να ακούσετε προσεκτικά αυτά που έχει να πει. Αποφύγετε να διακόψετε ή να αμυνθείτε αμέσως. Αντίθετα, δώστε του χώρο να εκφραστεί πλήρως. Αυτό δείχνει ότι είστε ανοιχτοί στην επικοινωνία και ότι σέβεστε την άποψή του.
1.1 Προσπαθήστε να κατανοήσετε την πρόθεση
Δεν είναι όλες οι κριτικές αρνητικές ή καταστροφικές. Μερικές φορές, οι άνθρωποι προσφέρουν κριτική με την πρόθεση να βοηθήσουν. Προσπαθήστε να καταλάβετε την πρόθεση πίσω από τα λόγια τους και εξετάστε αν υπάρχει κάτι χρήσιμο που μπορείτε να αποκομίσετε από αυτήν.
2. Μην το παίρνετε προσωπικά
Είναι εύκολο να νιώσετε προσβεβλημένοι όταν κάποιος σας κριτικάρει, αλλά είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η κριτική αφορά μια συγκεκριμένη πράξη ή συμπεριφορά σας και όχι εσάς ως άτομο. Κρατήστε απόσταση και εξετάστε την κριτική με αντικειμενικότητα.
2.1 Εστιάστε στην πράξη, όχι στον εαυτό σας
Αντί να σκέφτεστε «Με κριτικάρει γιατί δεν είμαι αρκετός», σκεφτείτε «Τι μπορώ να κάνω για να βελτιώσω αυτή την πτυχή της δουλειάς μου;». Με αυτό τον τρόπο, η κριτική γίνεται μια ευκαιρία για προσωπική ανάπτυξη και όχι μια επίθεση στην προσωπικότητά σας.
3. Ζητήστε διευκρινίσεις
Αν δεν είστε σίγουροι για το τι ακριβώς σας κριτικάρει κάποιος, μην διστάσετε να ζητήσετε περισσότερες πληροφορίες. Αυτό όχι μόνο σας βοηθά να κατανοήσετε καλύτερα το πρόβλημα, αλλά δείχνει επίσης ότι ενδιαφέρεστε να βελτιωθείτε.
3.1 Κάντε ερωτήσεις
Μπορείτε να ρωτήσετε: «Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα για αυτό που λες;» ή «Πώς πιστεύεις ότι θα μπορούσα να το κάνω καλύτερα την επόμενη φορά;». Αυτές οι ερωτήσεις μπορούν να μετατρέψουν μια αρνητική εμπειρία σε μια εποικοδομητική συζήτηση.
4. Αξιολογήστε την κριτική
Όχι όλη η κριτική είναι δίκαιη ή έγκυρη. Πριν αντιδράσετε, αναλογιστείτε αν η κριτική που λάβατε έχει βάση. Μερικές φορές, οι άνθρωποι κάνουν κριτική επειδή έχουν προσωπικά προβλήματα ή παρερμηνείες.
4.1 Αναγνωρίστε τη δίκαιη κριτική
Εάν η κριτική είναι δικαιολογημένη, παραδεχτείτε το. Αναγνώριση των λαθών σας είναι το πρώτο βήμα για βελτίωση και προσωπική ανάπτυξη. Από την άλλη πλευρά, αν η κριτική δεν είναι βάσιμη, μπορείτε να την απορρίψετε χωρίς να αισθανθείτε ενοχές.
5. Αναπτύξτε στρατηγικές για μελλοντική βελτίωση
Αφού ακούσετε και αξιολογήσετε την κριτική, χρησιμοποιήστε την για να βελτιωθείτε. Αναπτύξτε στρατηγικές για το πώς μπορείτε να αποφύγετε τα ίδια λάθη στο μέλλον και πώς να γίνετε καλύτεροι.
5.1 Δημιουργήστε ένα σχέδιο δράσης
Σημειώστε συγκεκριμένα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε τις δεξιότητες ή τις πρακτικές σας. Θέστε στόχους και παρακολουθήστε την πρόοδό σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε την πορεία σας και να δείξετε στους άλλους ότι παίρνετε σοβαρά την αυτοβελτίωση.
6. Διατηρήστε θετική στάση
Η κριτική μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά η θετική στάση μπορεί να κάνει τη διαφορά. Αν δείτε την κριτική ως μια ευκαιρία για μάθηση και εξέλιξη, θα μπορέσετε να την αντιμετωπίσετε με μεγαλύτερη ευκολία και ωριμότητα.
6.1 Αποφύγετε την αμυντική στάση
Η αμυντικότητα μπορεί να σας αποτρέψει από το να ακούσετε πραγματικά την κριτική. Αντί να προσπαθείτε να δικαιολογήσετε τον εαυτό σας, επικεντρωθείτε στο πώς μπορείτε να επωφεληθείτε από τα σχόλια που λάβατε.
Η συμβουλή του prima.gr: Σταματήστε την πρώτη σας αντίδραση
Αν η πρώτη σας αντίδραση είναι να αντεπιτεθείτε στο άτομο που σας κριτικάρει ή να γίνετε αμυντικοί, κάντε ένα βήμα πίσω και μην αντιδράσετε αμέσως. Πάρτε μια βαθιά ανάσα και σκεφτείτε λίγο.
Προσωπικά, τείνω να θυμώνω λίγο όταν με κριτικάρουν. Όμως, έχω μάθει να μην αντιδρώ αμέσως. Για παράδειγμα, αφήνω ένα κριτικό email ή σχόλιο για τουλάχιστον μία ώρα πριν απαντήσω. Ή απομακρύνομαι από κάποιον αντί να πω κάτι που θα μετανιώσω αργότερα.
Αυτή η περίοδος “ψύχρανσης” μου επιτρέπει να το σκεφτώ λίγο περισσότερο πέρα από την αρχική μου αντίδραση. Επιτρέπει στη λογική να αναλάβει το πάνω χέρι, ξεπερνώντας το συναίσθημα. Δεν έχω κάτι ενάντια στα συναισθήματα, αλλά όταν είναι αρνητικά, μερικές φορές μπορεί να προκαλέσουν περισσότερο κακό παρά καλό. Έτσι, αφήνω τα συναισθήματά μου να κάνουν τον κύκλο τους και μετά απαντώ όταν είμαι πιο ήρεμη.
Συμπέρασμα
Η κριτική μπορεί να είναι μια από τις πιο δύσκολες καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει κανείς, αλλά με τη σωστή στάση και μεθοδολογία, μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε με χάρη και εκτίμηση. Η ικανότητα να παραμένουμε ψύχραιμοι, να βρίσκουμε το θετικό στοιχείο στην κριτική και να ευχαριστούμε τον κριτικό, μπορεί να μας βοηθήσει να βελτιωθούμε και να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι.